A szenvedés alapvető oka a nem-tudás, a rálátás hiánya.
Tanításának alappillére: a Négy Nemes Igazság (páliul: csattári arija szaccsáni)
- I. Dukkha arija szaccsa– a szenvedés nemes igazsága – az élet szenvedésteli (lásd: „stressz”), ami az életvágytól függ, szenvedéssel teli mindaz, ami a tanhá-tól (taṇhā, létszomjtól) függ, maga a bhava (létezés) szenvedés – a szenvedés gyökerei: káprázat/ámítás (móha), sóvárgás/vágyakozás (lobha), düh/ellenszenv/gyűlölet (dósza). A szenvedések típusai: magából az életből adódóan (dukkha dukkhata) az állandótlanságból (viparináma dukkhata), összetettségből (szankhára dukkhata)
- II. Dukkha samudaja arija szaccsa tanhá): a szenvedés oka a vágy és a sóvárgás, az érzetek igénylése a tudat által, a vágy és a sóvárgás az oka a szenvedésnek; káma-újabb élményt megszerezni/tapasztalni, bhava-megtartani, vibhava megszabadulni/ elhagyni.
Keletkezése: indrija – a 6 érzékszervi apparátus/képesség → ájatana – kapcsolatba lépés az objektumokkal (12 szerv-tárgy-tudatosítás) → amelyek lehetnek közömbös, örömteli, szenvedésteli = 18
- III. Dukkha niródho arija szaccsa: a szenvedés megszüntetése a vágyaktól való megszabadulás segítségével történik;
- IV. Dukkha niródha gáminí patipadá arija szaccsa) arijó atthangikó maggó: a szenvedés megszüntetéséhez vezető Nemes Nyolcrétű Ösvény – arija atthangika magga
forrásom: www.wikipedia.hu |